В Україні сформувалось Міністерство активних, молодих, швидко рухающихся людей, вирішивших посвятить час цифровим технологіям – Міністерство цифрової трансформації України. На рівні держави є мрія, щоб 100% послуг, які надає держава, були онлайн та виповниться вона приблизно до 2024 року. Це платформа «Prozorro», проект «Дія». Є результати швидкі і орієнтовані на людей. На рівні комунікацій в регіонах спільноту цифрових лідерів треба робити саме зараз і не тільки молодим і енергійним, які хочуть щось змінювати зі сфери IT, але і депутатам та головам обласних і районних державних адміністрації, громад.

На зустрічі з Мстиславом Банніком, керівником з розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України та Вадимом Бортніком, директором Директорату регіональної цифровізації Міністерства цифрової трансформації України, організованою у рамках спільного проекту Українського кризового медіацентру та Естонського центру Cхідного партнерства, відбулася презентація проекту «Дія» – мобільного застосунку, веб-порталу.

«Дія» це всі реєстри міністерств, державних служб та інспекцій, об’єднанних в одне єдине ціле. Щоб не було вимагання від чиновників яких-то різноманітних довідок та затягування з отриманням довідок або процесу реєстрації. Зручно, але ще забирає основу для корупційних дій.

Корупцію можна поділити на дві категорії:

· Постояти в черзі, витратити свій час

· У кожної сфері були невдосконалені реєстри, де постійно загублювалась інформація та дані людей.

Ключові проекти, які зараз почали працювати та на які треба звернути увагу це:

1.   Змога зберігати водійське посвідчення, внутрішній і закордонний паспорти та інші документи у смартфоні, а також передавати їх копії при отриманні банківських або поштових послуг, заселенні у готель та в інших життєвих ситуаціях.

2.   Дія-підпис (це КЕП на основі цифрових документів у смартфоні), зробили більш безпечним та сучасним. Наприклад, якщо у людини є загранпаспорт або ID-картка, то можна відкрити Меню і створити підпис та додати пароль.

3.   Реєстрація ФОП та бізнесу онлайн. Зручно, автоматично. Наприклад, раніше реєстрація ФОПів робила дефіцит бюджету на 255 млн. грн на рік. Це нескінчені черги, працівники, які обробляли купу паперів. Ресурси держави можна направити на щось інше, те що державі дійсно потрібно.

4.   Незабаром будуть послуги Міністерства юстиції.

5.   Зміна місця реєстрації проживання (прописка). Для того щоб запобігти пригодницькій історії по оформленню місця реєстрації, (для чоловіків медогляд та походи в військомат). Реально це прорив в оформленні документів для віськомату + згода власника житла по QR-коду також в «Дії». Вже займаються пропискою дітей с 14 до 18 років. Згодом – пропискою дітей до 14 років.

6.   Податкові послуги – сплачувати податки та подавати декларації. Декларації, документи, які весь час губилися в податковій. Також треба було слідкувати за постійними змінами рахунків в податковій для сплачення податків. Зараз вже все автоматизовано.

7.   В Україні 1,5 млн. внутрішньо переміщених осіб (переселенців). За підтримки уряду України, уряду Швейцарії та урядовим банком Німеччини людям України, у яких є проблеми з житлом надається пільговий кредит на житло на 20 років під 3% річних в будь-якому регіоні. Тобто за 10 хвилин на порталі «Дія» можна заповнити форму та надати всю інформацію, яку автоматично перевірить система, сформує заявку та вибере людину. 

8.   Е-малятко – комплексна послуга при народженні дитини (70% новонароджених реєструються в системі). Якщо раніше треба було отримати багато послуг (наприклад, отримання свідоцтва про народження, присвоєння податкового коду, отримання паспорту, реєстрація або зміни місця проживання, тощо), то нам потрібно було написати прізвище, ім’я та по-батькові, дату народження для кожної послуги. Але зараз необхідно лише один раз зареєструватися і всі системи різноманітних служб та міністерств отримають інформацію надану вами та систематизують в єдиному реєстрі, задля запобігання непотрібних дій та економії вашого часу.

9. Е-лікарняний з’являється.

При запровадженні цього проекту згодом вивільниться ціла армія чиновників.

Програми про перекваліфікацію держслужбовців немає, але є чиновники, на яких ці зміни ніяк не вплинуть. Наприклад, державні реєстратори, які обробляють понад 7000 заяв в центрах админістративних послуг за день, їм не вистачає рук. Але є люди, які були держ­службовцями: хтось працював в Міністерстві, в секретаріаті, в ОДА, в РДА, вони себе чудово почувають в цивільному житті та знаходять своє місце на інших посадах. Складніше буде людям пенсійного віку, яким важко перекваліфікуватися.

Держава може бути зручною, прозорою. Тому на державному рівні робляться ці кроки поступово, але для того, щоб держава в смартфоні була не тількі зроблена, а ще і працювала, людям саме в регіонах потрібна наявність інтернету та вміння користуватись ним. Зараз відбулось те, що у кожного голови ОДА створена посада заступника цифрової інформації, вибираючи на ці посади людей, які в першу чергу є лідерами, менеджерами, і вони розуміються в IT. Вони мають повноваження, щоб впливати на процеси по цифрової трансформації по всій області.

По двох шляхах пішли:

· з одного боку смарт-сити які включають 38 великих міст,

· з другого боку громади, сільські ради, селища.

Для того, щоб в кожній громаді з’явилися люди, які займаються цією цифровою трансформацією, головна мета на прикладі «Дії» – люди повинні побачити якість сервісних послуг (інформація в електронному щоденнику, питання екологічного моніторингу, безпеки кожної громади і т. п.). Щоб жодна громада не відставала в цьому процесі, треба щоб був інтернет та забезпеченна цифрова грамотність населення. Також з’явилися процеси, виходячи с потреби кожної громади. Наприклад, якщо громада впровадила електронний документообіг, то вона втратила менший обсяг ресурсів та людей. Управління стає більш ефективним, а люди отримають кращий сервіс і послуги.

Зрозуміло, що без Інтернету ніякої цифрової держави не буде, тому робота йде у двох напрямках:

1.   Домовленість з операторами мобільного зв’язку про розширення покриття. Закупівля у телеканалів необхідних частот для надання їх операторам для покрашення мобільного зв’язку. Півроку тому 1 млн. людей тільки отримали вперш мобільний інтернет. Ведеться контроль за заявленим покриттям мобільними операторами та насправді існуючим покриттям мобільного зв’язку та інтернету. Так на 2022-2023 роки планується, щоб повністю було покриття 4G  в усіх населених пунктах України, школах, лікарнях і т.д. Тому держава фінансує прокладання інтернету  спільно з громадою. 670 громад в цьому році отримають субвенцію на інтернет для віддалених сіл. Є громади, які підключають бізнес для фінансування прокладання інтернету.

Це дає великі можливості людям для праці чи вступу, для навчання онлайн.

2. Для того, щоб навчити людей користуватись новими цифровими технологіями, зробили централізовано якісний портал «Цифрова освіта» https://osvita.diia.gov.ua у вигляді 55 легких коротких серіалів з зірками про навчання, потім тестування самостійно для закріплення вивченого (як заплатити комунальні послуги, як безпечно встановлювати паролі, як шукати інформацію в інтернеті, встановлювати літним людям соціальні мережі та спілкуватися з рідними, друзями). Взагалі найпопулярнійшими є курси з програми навчання вчителів для дистанційних уроків: топ-курс з користування в Zoom. Півроку тому вийшов курс з цифрової грамотності медиків. Є курси для держслужбовців. Наразі на онлайн-платформі доступні декілька освітніх серіалів. Вони всі безкоштовні, вам не потрібно нічого оплачувати. Після перегляду перевірте себе. Не хвилюйтесь, якщо не пройшли тестування з першого разу — ви завжди можете повернутися до будь-якого уроку та переглянути його знову. Отримайте ваш сертифікат. Він підтвердить здобуті вами навички та допоможе під час працевлаштування. Ви зможете завантажити його та поділитися з друзями в соцмережах.

Для всіх людей, бажаючих навчитися цифрової грамотності, запустили в сільських та міських бібліотеках ці курси. Міністерство намагається забеспечити якісним інтернетом та обладнанням, комп’ютерами. Людина може просто прийти, сісти за серіал, подивитися, вивчити, зрозуміти, як це працює. Також працівники бібліотек зможуть допомогти в ваших запитаннях. Запрошуємо всіх бажаючих до наших бібліотек!

Чим швидче це відбудеться, тим наша держава буде більш ефективнішою, і чиновник замість того, щоб ходити с паперами в руках по коридорах та вимагати гроші за кожну довідку, буде виконувати свою функцію – надавати якісний сервіс і послуги та робити життя людей кращим.

Редакції газет тестували ці послуги і писали відгуки, недоліки.

Зареєструвати транспортний засіб, записатися в миграційний центр, записати дитину до школи, тощо працює. Щодо пенсій в один дотик: проблеми не в покритті, справа в тому, що документи треба відскановувати. Пенсіонер не має смоги сканувати, не має відповідних гаджетів, тому для цього йому треба приїхати в районний центр в умовах карантину в відділ Пенсійного фонду. Нажаль, про інформацію яка є на папері, наприклад трудові книжки з посадою, місцем роботи, відомості про нерухомість держава не має можливості побачити, документи з’явились раніше, ніж появились цифрові реєстри. Треба надавати паперові документи для копіювання в державні реєстри для повної інформації. Пенсійний фонд впровадив електронні трудові книжки, але якщо інформація про стаж існує тільки на папері в трудовій книжці її необхідно внести до електронних реєстрів фонду шляхом сканування цих документів.

Інга Калін, учасниця медіалабораторії